Siedem ofert wpłynęło w przetargu na aktualizację studium wykonalności dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna, która umożliwiłaby znaczne skrócenie czasu jazdy z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Najtańsza opiewa na kwotę ponad 3,3 mln zł, a najdroższa ponad 9,3 mln zł.
Oferty złożyli: Ove Arup & Partners International Limited na kwotę 4 661 638,5 zł, (2) konsorcjum w składzie Arcadis, PWC Polska oraz Cameron McKenna Dariusz Greszta na kwotę 9 163 500 zł, (3) konsorcjum w składzie: Mott MacDonald Polska i Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) na kwotę 6 129 090 zł, (4) Konsorcjum w składzie: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne i KV Consultores de Ingenieria, proyectos u obras (Hiszpania) na kwotę 3 333 300, (5) konsorcjum w składzie: Ernst & Young Corporate Finance, WS – Atkins i Wierzbowski Eversheds na kwotę 4 835 130 zł, (6) BBF na kwotę 4 231 200 zł oraz (7) konsorcjum w składzie: Sener i Deloitte Advisory na kwotę 9 324 505,77 zł.
Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty będzie najniższa cena, ale PKP Polskie Linie Kolejowe zaznaczają, że oferty, w których cena będzie niższa niż 65 proc. kwoty, jaką zamierzają przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, zostaną zbadane pod kątem rażąco niskiej ceny. Zamówienie musi być zrealizowane w terminie do 30 miesięcy od daty podpisania umowy.
W ramach realizacji tego zamówienia wykonawca będzie musiał również opracować model finansowania i realizacji przedsięwzięcia z udziałem partnera prywatnego oraz wsparcie eksperckie w trakcie realizacji wybranego modelu dla przedmiotowego zadania.
PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że ok. 60-kilometrowy odcinek linii Podłęże – Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna zostanie wybudowany w przyszłej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Dokładnego harmonogramu jednak jeszcze nie ma. Koszty budowy linii szacuje się na ok. o 5-6 mld zł.
Budowę odcinka Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana i modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz pozwoliłaby na znaczne skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Zakopanego i Muszyny. Szacuje się, że inwestycja umożliwiłaby dotarcie z Krakowa do Zakopanego w 90 minut, a z Warszawy do Zakopanego w ok. 4 godziny. Ponadto linia stwarzałaby dogodne połączenie Morza Bałtyckiego z Morzem Czarnym.